Młodzież podejmuje decyzje w innych częściach mózgu niż dorośli. To wiele wyjaśnia, a w szczególności fakt, dlaczego istnieją oddzielne artykuły kodeksu karnego dla młodzieży. Wykroczenie administracyjne popełnione w okresie dojrzewania staje się wspomnieniem, z którego żartuje się w wieku dorosłym. Przynajmniej tak jest w serialach o amerykańskich nastolatkach. Jednocześnie ich rodzice wspominają, jak płacili grzywny za przygody swoich dzieci.

 

Szczególny status czy stan?

„Zgodnie z art. 66 kodeksu karnego Ukrainy popełnienie przestępstwa przez nieletniego jest jedną z okoliczności łagodzących w rozstrzyganiu kwestii pociągnięcia osoby do odpowiedzialności karnej. W ten sposób ustawodawstwo szczególnie zabezpiecza cechy statusu nieletnich.”- mówi Yana Paladieva, założycielka YY Law legal consulting.

 

Według Yany Paladievy odpowiedzialność karna na Ukrainie, z wyjątkiem niektórych przypadków, zaczyna się w wieku 16 lat. Na przykład od 14 roku życia nastolatek ponosi odpowiedzialność za naumyślne morderstwo. 

 

„Zgodnie z prawem angielskim odpowiedzialność karna nieletnich rozpoczyna się w wieku 10 lat. Osoba ponosi odpowiedzialność karną, jeżeli zostanie udowodnione nie tylko, że popełniła czyn, za który osoba dorosła ponosi odpowiedzialność karną, ale także, że dziecko zdaje sobie sprawę, że powoduje zło.”- wyjaśnia Paladieva.

 

„ONZ wielokrotnie podkreśla, że ​​tak niski wiek odpowiedzialności karnej narusza prawa dzieci oraz wzywa do podniesienia jej o 6 lub o 12 lat. Próg 10 lat jest najniższy w Europie. W Szwecji jest to 15 lat, a w Portugalii 16. W Chinach i Korei Północnej dzieci poniżej 14 roku życia nie mogą być skazane jako osoby dorosłe.”

 

Czy istnieje biologiczny powód, dla którego Temida jest bardziej przyjazna nastolatkom? Aby odpowiedzieć na to pytanie, powinniśmy wrócić do paleozoiku i przyjrzeć się mózgom ryb.

 

Od ryb przez gady aż do ssaków

Ostateczny mózg, a raczej półkule mózgu, ponoszą winę za to, że trudno jest nam wybrać kolor swetra i składników do sałatki, trudno jest wybrać zawód, w ogóle trudno jest nam podejmować decyzje. Rozwinięte myślenie czasem okazuje się być ciężarem.

Ryby, pierwsze kręgowce, podejmują decyzje znacznie szybciej, ponieważ pracują z mniejszą ilością informacji, a ponadto przetwarzają je automatycznie. Końcowy mózg ryby jest słabo rozwinięty. O ile nam wiadomo, ich mózgi składają się z części, które kontrolują życie ryb bez konieczności myślenia. Płaty wzrokowe i opuszki węchowe, móżdżek, rdzeń przedłużony, przodomózgowie i rdzeń kręgowy są zestawami funkcjonalnymi, które kierują głodne ryby w stronę pożywienia, bez myśli o liczbie kalorii.

 

Ryby i płazy mają starożytną korę (archicortex), która obejmuje opuszki węchowe. W procesie ewolucji archekora stała się bardziej skomplikowana, ponieważ zwierzęta opanowały ląd: u gadów rozwinęła się do paleokorty (możemy ją nazwać starą korą, paleocortex), a u ssaków- do nowej kory (nowa skorupa, neocortex). Nowa kora jest złożonym końcowym mózgiem ssaków, odpowiedzialnym za wiele egzystencjalnych problemów. I to ona rozwija się jako ostatnia w wieku dorosłym.

 

Nie wiemy, czy karaś o czymś śni. Możemy jednak powiedzieć twierdząco, że ryby są pozbawione emocji. Części mózgu tworzące układ limbiczny nabyły zdolność formowania emocji w paleokorteksie, dlatego zdolność ta pojawiła się po raz pierwszy u gadów. Ponadto u gadów są słabo rozwinięte i uczestniczą w prostych reakcjach psychicznych.

 

Naukowcy odkryli, że te obszary mózgu są odpowiedzialne za większość decyzji nastolatków, podczas gdy dorośli podejmują decyzje głównie na podstawie kory przedczołowej. Dla nastolatka ma to pewne zalety ewolucyjne, a poza tym on po prostu nie może używać kory przedczołowej, bo dojrzewa ona dopiero w wieku 25 lat.

 

Już w wieku 6 lat mózg osiąga rozmiary 90% mózgu osoby dorosłej, jednak w okresie dorosłości w jego funkcjonowaniu i budowie zachodzą ciągłe zmiany. Z wiekiem zwiększa się ilość istoty białej, czyli połączeń między neuronami. Skupienia neuronów są nazywane istotą szarą. Istota szara najpierw dojrzewa w somatosensorycznych obszarach mózgu, a dopiero potem w kierunku kory przedczołowej, umożliwiając mózgowi wykonywanie bardziej złożonych zadań niż po prostu poruszanie się i przetwarzanie sygnałów czuciowych. Naukowcy przetestowali ten fakt w eksperymencie, który trwał 10 lat: badacze wykonywali skany MRI mózgu nastolatków co 2 lata, aby monitorować dynamikę struktury. Okazało się, że jako pierwsze, które rozwijają się według podobnego scenariusza do ewolucji od ryb do ssaków, są stare części mózgu. 

 

Mózgi nastolatków nie tylko uczą się podejmowania decyzji, ale generalnie wraz z wiekiem poprawia się ich myślenie. 

Badaczka z uniwersytetu w Pittsburgh’u i jej współpracownicy przeprowadzili eksperyment, w którym nastolatki w każdym wieku oraz dorośli musieli unikać niektórych obiektów na ekranie, a podążać za innymi. Krótko mówiąc, trzeba było wytężać uwagę, aby stawić opór silnym bodźcom w polu widzenia. Z tym zadaniem najlepiej poradzili sobie dorośli, a najgorzej dzieci w wieku 10 lat. Połowa z nich nie mogła spełnić warunków eksperymentu. Z punktu widzenia mózgu wynika to z faktu, że istota szara kory przedczołowej rozwija się w wieku dojrzewania. Ponadto, zdjęcia mózgu, zrobione przez różnym badaczy, pokazują, że na przestrzeni lat dochodziło do połączeń między lewą i prawą półkulą (w okolicy ciała modzelowatego), a także między hipokampem odpowiedzialnym za zapamiętywanie a korą przedczołową. Z biegiem lat procesy neuronalne zostają bardziej przerośnięte tłuszczem mielinowym, co zwiększa szybkość pulsu, a tym samym pozytywnie wpływa na zdolności poznawcze i pamięć. Do tego okazuje się, że u nastolatków aktywnie pracuje ta część mózgu, która jest odpowiedzialna za przyjemne wrażenia. To powoduje, że nastolatki łatwiej ulegają pokusie. 

Prążkowie mózgu uczestniczy w systemie nagrody, czyli zapamiętuje pozytywne doświadczenia, po których uwalnia się dopamina. U nastolatków ta struktura jest mniej kontrolowana siłą woli niż u dorosłych. Podczas eksperymentu naukowcy z uniwersytetu w Kalifornii zmuszali nastolatków do odgadnięcia: który kwiat wybierze motyl? Ten fakt, że nastolatek zgadł, stymulowało prążkowie, które w mózgu nieletniego jest bardziej aktywne niż u dorosłych. To właśnie pomaga nastolatkom odkrywać otaczający ich świat tak efektywnie, jak to tylko możliwe. Ceną za taką ewolucyjną przewagę jest skłonność do podejmowania przez nich ryzyka.

 

Mózgi nastolatków były przedmiotem wielu badań na szeroką skalę, finansowanych przez NIH (Narodowy Instytut Zdrowia w USA). W szczególności od 2015 roku prowadzony jest program Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD), podczas którego naukowcy monitorują życie i mózgi 11750 nastolatków, z których ponad 2000 to bliźnięta. Umożliwia to porównanie wpływu środowiska na organizmy podobne genetycznie. W 2020 roku program ten został przedłużony na kolejne 7 lat z budżetem 290 mln dolarów. Dzięki programowi ukazały się już 32 artykuły, a na stronie stale pojawiają się nowe wyniki.

W szczególności naukowcy odkryli, że objętość kory mózgowej u nastolatków z rodzin o niskich dochodach jest mniejsza niż u ich rówieśników z rodzin zamożniejszych. Zostało to przetestowane na nastolatkach żyjących w środowiskach o podwyższonym poziomie ołowiu, który jest neurotoksyczny. Oznacza to, że w niesprzyjających warunkach środowiskowych mózg dzieci z bardziej stabilnych rodzin rozwija się lepiej.

 

Dzięki tej bazie danych przeanalizowano również 7 000 nastolatków i znaleziono związek między rodzicami z depresją i wychowaniem dzieci a ryzykiem depresji u nastolatków. Jeśli zamierzacie mieć dzieci, musicie znaleźć wyjście z depresji, ponieważ istnieje ryzyko, że wpłynie ona na prawą skorupę mózgu dziecka, część prążkowia. Przypomnę, że prążkowie jest odpowiedzialne za system nagród. Skorupa kojarzona jest, zaś z zaburzeniami psychicznymi, takimi jak choroba Parkinsona, a także ze zdolnością uczenia się, z którą wiąże się dopamina. U dzieci wychowywanych przez rodziców z depresją, skorupa jest mniejsza.

Biorąc pod uwagę liczne dowody na to, że mózg nastolatków różni się od mózgu dorosłych, szczególne podejście do przestępstw popełnianych w młodym wieku wydaje się mieć podłoże biologiczne. Przez całe 25 lat ludzki mózg nieustannie się zmienia i otrzymuje coraz więcej możliwości zadawania i rozwiązywania złożonych pytań. Dla rodziców nastolatka jest to powód do przeprowadzenia dialogu z nimi, biorąc pod uwagę, że nawet w wieku 18 lat jest to osoba, której kora przedczołowa wciąż się zmienia. A dla osób poniżej 25 roku życia jest to dobry powód, aby kontynuować trening umysłu.

 

 

Tłumaczenie: Milena Baran

Źródło: https://scienceukraine.com/talamus/inside-teenagers-brain/

 

Państwo: 
Dział: 

Dodaj komentarz

Zwykły Tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
CAPTCHA
Przepisując ciąg znaków z obrazka udowodnij że nie jesteś botem.
14 + 2 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.