Kilka dni temu Komisja Europejska wpisała Mongolię oraz jedenaście innych krajów na listę państw, które stanowią zagrożenie w walce z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu.

Wydawnictwo news.mn przeprowadziło wywiad z Traianem Laurentiu Hristea, przewodniczącym delegacji UE w Mongolii.

 

— Unia Europejska wpisała Mongolię na czarną listę. Jaka jest tego przyczyna?

— Unia bardzo poważnie traktuje walkę z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu –  jest to jeden z naszych priorytetów. Mamy wysokie wymagania wobec państw członkowskich. Według stanu na styczeń 2020 roku istnieje 16 otwartych spraw związanych z naruszeniem przepisów prawa, dwie sprawy zostały skierowane do sądu.

Należy ujednolicić listę UE z listą opublikowaną przez FATF (Grupę Specjalną ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy). Nasza lista ostatni raz aktualizowana była w 2016 roku. Co za tym idzie, są w niej rozbieżności w stosunku do list FATF, które reprezentują międzynarodowy konsensus w tej sprawie. Ponieważ Mongolia wciąż jest państwem, które FATF mocno kontroluje (zostało to potwierdzone w październiku 2019 roku), to na listę UE trzeba wprowadzić bieżące poprawki. Zaproponowana ustawa wejdzie w życie dopiero 1 października tego roku z powodu pandemii COVID-19.

 

— Jakie są skutki dopisania Mongolii na czarną listę?

— Jedyne skutki odbiją się na sferze finansów: banki oraz inne organizacje powinny zachować szczególną czujność przy operacjach z Mongolią (tak zwane rozszerzenie żądań w stosunku do prawidłowej kontroli klientów). FATF wzywa państwa członkowskie do zastosowania wzmożonej kontroli prawnej w stosunku do krajów z wysokim poziomem ryzyka i takie działanie jest zgodne ze zobowiązaniami międzynarodowymi. Te szczególne środki ostrożności doprowadzą do dodatkowych kontroli i monitorowania transakcji ze strony banków i organizacji, aby zapobiegać, wychwytywać i ukracać podejrzane transakcje. Takie kroki nie pociągną za sobą żadnych sankcji, ograniczeń w sferze legalnych stosunków handlowych, ani nie przeszkodzą w świadczeniu pomocy w rozwoju kraju; jednak w takich przypadkach lista ta jest ukierunkowana na zastosowanie wzmożonych środków ostrożności. Przedsiębiorstwa powinny zlecać dodatkowe kontrole (na przykład wymagać akceptacji kierownictwa lub przeprowadzać kontrole w zakresie rozszerzonym).

 

— Jak wygląda sytuacja z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu w Mongolii?

— Jak pamiętamy od października 2019 roku Mongolia podejmuje istotne kroki w kierunku polepszenia sytuacji związanej z przestrzeganiem prawa i walką z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu, między innymi poprzez zwiększenie sankcji i środków do poprawy sytuacji przez organy finansowe nadzorujące ewentualne naruszenia.

Mongolia aktywnie współpracuje z FATF w celu rozwiązania problemów strategicznych w pracy nad zapobieganiem praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Dzieje się to w uzgodnionych terminach i podlega wzmożonemu monitorowaniu.

 

— Co należy robić, aby zostać wypisanym z czarnej listy?

— Mongolia powinna kontynuować prace nad realizacją planu działań mających na celu zapobieganie operacjom niezgodnym z prawem, takimi jak: lepsze zrozumienie kwestii ryzyka prania pieniędzy, zwiększenie liczby czynności dochodzeniowych w stosunku do parabanków oraz monitorowanie, czy instytucje finansowe oraz kierownicy przedsiębiorstw i branży nie związanych z finansami przestrzegają zobowiązań w związku z sankcjami finansowymi.

 

— Co Unia Europejska proponuje Mongolii na chwilę obecną? Czy oznacza to, że w przyszłości finansowanie zostanie przerwane?

— Lista UE nie wiąże się z nałożeniem jakichkolwiek kar. Transakcje zawierane przez instytucje finansowe UE z podmiotami zarejestrowanymi w Mongolii nie są zakazane czy blokowane. Lista nie jest przeszkodą w prowadzeniu polityki rozwoju realizowanej w kraju. Jesteśmy tu, aby pomóc naszym partnerom, którzy potrzebują wsparcia. Chcemy pomagać i wspierać naszych partnerów w rozwiązywaniu problemów strategicznych, które pojawiają się w naszych wspólnych interesach.

Lista nie ma związku z udzielaniem pomocy humanitarnej przez UE, polityką rozwoju, dotacjami, zakupami czy wsparciem budżetowym w krajach należących do Unii. Dlatego nie powinny pojawić się żadne negatywne skutki.

 

— Proces byłego premiera Mongolii M. Enchsajchana zakończył się skazaniem go na cztery lata pozbawienia wolności. Delegacja Unii Europejskiej poinformowała, że uważnie śledziła ten proces. Dlaczego jest on dla niej tak istotny?

— Mongolia ratyfikowała szereg umów związanych z prawami człowieka. Te umowy obejmują międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych, w którym zawarte jest prawo do bezpłatnego procesu sądowego, zasady tymczasowego aresztowania i inne.

Mongolia jest beneficjentem Generalnego Systemu Preferencji Celnych Unii Europejskiej plus (GSP+). Oznacza to, że około 6500 rodzajów mongolskich towarów może trafiać na rynki UE bez cła. W zamian za to Mongolia powinna spełnić i przestrzegać warunków 27 umów międzynarodowych. Właśnie te umowy są zawarte w międzynarodowym pakcie praw obywatelskich, o których wspominałem wcześniej.

Jesteśmy zobowiązani do zbierania informacji o tym, czy Mongolia spełnia wszystkie warunki umów, abyśmy mogli udzielać jej preferencji handlowych.

 

Tłumaczenie: Magdalena Diadenkova

Źródło: http://www.mongolnow.com/posol-es-v-mongolii-chto-oznachaet-dlya-strany-vklyuchenie-v-chernyj-spisok/

Państwo: 

Dodaj komentarz

Zwykły Tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
CAPTCHA
Przepisując ciąg znaków z obrazka udowodnij że nie jesteś botem.
2 + 0 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.