Druga co do wielkości gospodarka na świecie jako pierwsza została dotknięta wybuchem koronawirusa , który zmusił ją do zatrzymania podróży, zamknięcia sklepów, parków rozrywki, upublicznienia masek i zachęcania społeczeństwa do zachowania dystansu społecznego.

Teraz kraj stopniowo się otwiera . A gdy reszta świata przygotowuje się do tego samego, firmy, które były zmuszone najpierw zareagować na wybuch pandemii w Chinach, wykorzystują swoje wczesne doświadczenia, aby stworzyć plan dla innych regionów.

Odpowiedzi korporacyjne w Chinach stały się w ostatnich miesiącach centralnym punktem analityków z Wall Street, ponieważ globalne marki, takie jak Nike ( NKE ) , Starbucks ( SBUX ) i Disney ( DIS ), dzielą się swoimi doświadczeniami w tym kraju z inwestorami i kredytują swoje zespoły tam, by poprowadzić ich przez kryzys.

Według liderów biznesu i ekspertów nowe strategie, które wprowadzają firmy, mogą zadomowić się na dobre. Kryzys może trwale zmienić sposób, w jaki pracujemy, robimy zakupy i zarządzamy naszymi firmami.

„To nowa norma” - powiedział Alain Benichou, CEO IBM China. „Istnieje wiele rozwiązań nad którymi obecnie pracujemy”.

Oto, jak zmieniła się przyszłość biznesu - i jak Chiny dają nam lekcję.

 

Nasz sposób pracy

Przeciętne miejsce pracy zaczyna już wyglądać zupełnie inaczej.

Katsikakis, londyński partner, który koncentruje się na innowacjach i nowych praktykach w firmie Cushman & Wakefield ( CWK ), zajmującej się nieruchomościami, doradza firmom na całym świecie w powrocie do pracy.

W Chinach firma pomogła już przenieść ponad milion pracowników z powrotem do biur. Zdaniem Katsikakisa kryzys przyspieszył zmiany w charakterze pracy nawet o dekadę.

Firma ma nadzieję na wykorzystanie tej zmiany, zaczynając od wizualnego przewodnika dla swoich klientów zwanego „Biuro Sześciu Stóp”. 

 

Firma zajmująca się nieruchomościami komercyjnymi Cushman & Wakefield zbudowała prototyp zwany „Six Feet Office”, który zachęca pracowników do dalszego dystansowania się po powrocie do biura.

„Jest to prototyp, który ma przede wszystkim zainspirować ludzi do myślenia o rozwiązaniach, o tym, jak wprowadzić dystans społeczny, jak odpowiednio przygotować budynek i naprawdę zmieniać przyzwyczajenia społeczne” - powiedział Katsikakis.

W tym projekcie iurka są, co nie dziwi, w odstępie sześciu stóp od siebie, czyli dwóch metrów. Doradcy ds. Zdrowia na całym świecie od miesięcy doradzali ludziom utrzymywanie tej odległości od siebie, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się wirusa.

Pracownicy są pouczani, aby chodzić „tylko w jedną stronę” - zgodnie z ruchem wskazówek zegara - po całym biurze, aby uniknąć przechodzenia obok siebie i potencjalnego rozprzestrzeniania się większej liczby zarazków. Katsikakis powiedział, że wytyczne opierają się na konsultacjach z ekspertami opieki zdrowotnej.

Powiedziała, że ​​jednym z najważniejszych aspektów jest to, że pracownicy muszą mieć pewność, że wracają do zdrowego, bezpiecznego środowiska.

Zaleca czujniki zastępujące większość wspólnych powierzchni, których dotykamy. Zamiast przesuwać kartę wstępu, aby dostać się do środka, na przykład możemy wykorzystać aparat rozpoznawania twarzy lub wyciągnąć kod QR z telefonu.

Oczekuje się także, że firmy zainwestują więcej w systemy filtracji powietrza w biurze, aby ograniczyć zanieczyszczenia. Niektórzy mogą nawet instalować osłony kichania z pleksiglasu na biurkach, powiedział Katsikakis. Aby uniknąć zanieczyszczenia powierzchni, jej firma zaleca umieszczanie podkładki z papieru nad stacją roboczą i codzienną wymianę.

Od momentu zaprezentowania prototypu „Six Feet Office” firma codziennie jest zalewana pytaniami.

Chociaż koncepcja wymaga większej przestrzeni, niekoniecznie oznacza to, że biuro będzie droższe. Sytuacja związana z koronawirusem pokazała, że praca zdalna jest skuteczna. Oznacza to, że mniej osób będzie korzystać z tej samej przestrzeni niż przed pandemią.

 

Największy na świecie eksperyment typu „praca z domu” został zainicjowany przez koronawirusa.

Zmienił się także sposób komunikowania się w pracy. Boom popytu na oprogramowanie dla przedsiębiorstw, takie jak Microsoft Teams, był „bezprecedensowy” - powiedział Jared Spataro, wiceprezes korporacyjny ds. Microsoft 365.

Powiedział w czwartek, że program do przesyłania wiadomości i wideokonferencji ma obecnie 75 milionów użytkowników dziennie - o 70% więcej niż w poprzednim miesiącu.

Sposób, w jaki robimy zakupy

W pewnym sensie jest to idealny czas dla marek na pozyskanie nowych klientów i nawiązanie trwałych połączeń, powiedziała Deborah Weinswig, CEO Coresight Research, firmy doradczej i badawczej zajmującej się sprzedażą detaliczną i technologią.

Zauważyła, że ​​miliony ludzi zamkniętych w domu zmuszone są do tworzenia nowych przyzwyczajeń i stylu życia.

„Zmiana nawyku z psychologicznego punktu widzenia zajmuje 21 dni” - powiedział Weinswig. „Zmieniamy nasze nawyki zakupowe, a niektóre z będą zmienione trwale”.

Podczas gdy firma promowała zakupy online przed wybuchem, Weinswig powiedział, że biznes „naprawdę przyspieszył” w ostatnich miesiącach. Gigant odzieży sportowej NIKE odnotował w marcu wysokie zarobki, częściowo dlatego, że szybko przyspieszył swój biznes online w Chinach. Sprzedaż online w Chinach wzrosła w ubiegłym kwartale o ponad 30%. Użytkownicy korzystający z aplikacji związanych ze sklepem dobili do 80%, powiedział dyrektor generalny John Donahoe.

Sztandarowa aplikacja firmy miała kluczowe znaczenie dla jej sukcesu. Platforma uruchomiona w tym okresie w Chinach zachęcała użytkowników do ćwiczeń z domu za pośrednictwem wirtualnego „klubu szkoleniowego”, według Coresight. Weinswig zauważył, że aplikacja była darmowa, co było niezwykle istotne dla użytkowników.

Firma wprowadziła także na rynek więcej produktów, w tym trampki z limitowanej edycji, takie jak Air Jordans.

Szybkość też była kluczowa. Była to jedna z pierwszych marek, która skupiła się na klientach pozostających w domu.

Sposób zarządzania naszymi łańcuchami dostaw

Pandemia może również wymusić ponowne opracowanie globalnego łańcucha dostaw.

Ogólnie rzecz biorąc, łańcuchy dostaw towarów konsumpcyjnych są „zaprojektowane tak, aby stawiać na pierwszym miejscu wydajność zamiast elastyczności i odporności”, napisał John Knapp, partner i dyrektor zarządzający w Boston Consulting Group, w ostatnim poście na blogu .

Jednak w ciągu ostatnich kilku miesięcy „niedobory surowców i krytyczne zapasy, wraz z widmem zwiększonej nieobecności pracowników, ujawniły podstawowe ryzyko” - zauważył.

Zmusza to firmy do przemyślenia sposobu wysyłki towarów.

„Rzeczy, które uważaliśmy za coś oczywistego, już nie istnieją” - powiedział William Ma, dyrektor zarządzający Kerry Logistics, firmy z siedzibą w Hongkongu, która pomaga firmom na całym świecie zarządzać ich łańcuchami dostaw.

„W tej chwili możemy zaobserwować wszystkienzakłócenia w prawie każdym segmencie przemieszczania ładunku do Chin i z Chin lub dostania się do Europy - nie mogę przecież zmusić ciężarówki do przejechania przez granicę”.

 

Benichou, dyrektor generalny IBM China, powiedział, że pandemia była „sygnałem alarmowym” dla wielu firm.

Nawet rządy biorą udział w tym akcie. W zeszłym miesiącu Japonia ogłosiła plan pomocy firmom w przeniesieniu produkcji z powrotem do siedziby firmy, powiedział Andrew Staples, globalny dyrektor redakcji Economist Corporate Network. 

Odbudowa łańcuchów dostaw wymaga znacznego kapitału i czasu - dwie rzeczy, których większość firm obecnie brakuje.

Dla firm ważniejszy jest wzrost gotówki. Jeśli twoich rzeczy nie można sprzedać, nie możesz zapłacić swoim dostawcom, dostawcy nie mogą zapłacić swoim dostawcom. Następuje wówczas efekt domina z którym obecnie musi się mierzyć wiele korporacji.

 

Tłumaczenie: Ewelina Cendrowska

Źródło:https://edition.cnn.com/2020/04/30/business/lessons-from-china-business-coronavirus-intl-hnk/index.html

 

Państwo: 

Dodaj komentarz

Zwykły Tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
CAPTCHA
Przepisując ciąg znaków z obrazka udowodnij że nie jesteś botem.
6 + 7 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.